„Dzień Delty” na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu

1058

21 maja 2021 roku odbyła się na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM w wersji online piąta edycja „Dnia Delty”. Uczniowie klas 7 SP oraz uczniowie klasy 2b i 2c LO uczestniczyli  w tym wydarzeniu. Wykłady jakie uczniowie wysłuchali to:

– „Co ma wspólnego rower z pociągiem, czyli proste samostabilizujące się układy mechaniczne” – wykład fizyczny, którego prelegentem był p. Szymon Charzyński. Uczniowie podczas tego wykładu starali się zrozumieć, jakie proste prawa fizyki, odpowiadają za to, że jadący rower się nie przewraca i jakie nieoczywiste rozwiązania inżynieryjne można znaleźć przyglądając się bliżej temu, jak pociąg toczy się po szynach.

– „Wszechświat napędzany ciemnością, czyli co wiemy (albo raczej nie wiemy) o ciemnej energii” – to kolejny wykład, w którym uczniowie ZSU uczestniczyli. Wykład astrofizyczny, którego problem przybliżyła nam p. Anna Durkalec, próbując odpowiedzieć na następujące pytania: Dlaczego rozszerzanie się wszechświata przyspiesza? Dlaczego w ogóle istnieje ciemna energia? Co o niej wiemy i czego nie wiemy? Czym może być? Gdzie jej szukać?

– „Czarne dziury, tunele czasoprzestrzenne i wszechświaty równoległe” – wykład astrofizyczny, którego prelegentem była p. Anna Durkalec.  Zastanawialiśmy się, czy czarne dziury to portale do innych wszechświatów? Ile energii potrzeba żeby stworzyć tunel czasoprzestrzenny? Czy istnieją równoległe Wszechświaty? Ile ich jest? Czy mają one coś wspólnego z nauką, czy to tylko wymysły autorów książek, filmów i gier? Słowem science fiction w nauce, i do tego bez wzorów.

I w końcu wykład:

– „Jak użyć królików doświadczalnych w matematyce” – wykład matematyczny, prowadzony przez p. Oskara Skibskiego, podczas którego uczniowie mogli zobaczyć dowody wzorów matematycznych na wiele wyrafinowanych sposobów. Metoda zaprezentowana podczas wykładu była najprzyjemniejsza, a na pewno najbardziej puchata: każdy wzór został opowiedziany prostą historyjką o królikach.

Poniżej fotorelacja zarówno klas uczących się w tym tygodniu zdalnie, jak i stacjonarnie. Cieszy nas fakt, że wersja online ma tę przewagę nad wersją stacjonarną, że bez ograniczeń liczbowych mogliśmy wziąć udział w tegorocznym „Dniu Delty”.