Pielgrzymka klas 8 szkoły podstawowej do Włoch

497

Dzień 1 i 2

Nasz wyjazd do Włoch rozpoczął się 11 maja o godzinie 15:30 – wtedy odbyła się zbiórka ósmoklasistów wraz z opiekunami. Nasza podróż trwala 16 godzin.
12 maja zaczęliśmy właściwe zwiedzanie, już od rana powitały nas we Wloszech piękne krajobrazy górskie. Po krótkiej porannej toalecie udalismy się do portu polożonego nad jeziorem Garda, a nastepnie odwiedziliśmy kościół pod wezwaniem św. Anieli Merici. Tam odbyła się niedzielna Msza Święta, po której złożyliśmy wizytę s. Patrycji, polskiej Urszulance mieszkającej w Desenzano.

Siostra opowiedziała nam o życiu św. Anieli. Mielismy okazje zobaczyć dom oraz miejsca, w których w żyła Aniela. Po godzinie wolnego czasu udaliśmy się do hotelu, aby odpocząć. Dzień był bardzo męczący, ale zdecydowanie udany.
{gallery}wydarzenia/wlochy_8_SP_2019/1{/gallery}
Dzień 3
13 maja droga zaprowadziała nas do Asyżu, związanego przede wszystkim z św. Franciszkiem. Pierwszym pubktem zwiedzania była Bazylika wraz z grobem tego właśnie świętego. Podziwialiśmy niezwykłe freski pochodzące nawet z XIII wieku. Warto wspomnieć o tzw. “Kaplicy Polaków”, czyli niewielkim miejscu zdobnym w malunki polskich świętych oraz Matki Boskiej uznawanej za Królową Polski.

Udaliśmy się potem jeszcze, aby zwiedzić Bazylikę św. Klary a po krótkim czasie wolnym – Bazylikę Matki Boskiej Anielskiej. Następnie udaliśmy się do hotelu, gdzie czekała na nas późna obiadokolacja.
{gallery}wydarzenia/wlochy_8_SP_2019/2{/gallery}
Dzień 4
14 maja czekały nas zabytki w Rzymie, takie jak starożytne Koloseum, które uzyskało swą nazwę od stojącego przy nim kolosalnego pomniku Nerona. Mogliśmy także zobaczyć Forum Romanum, czyli miejsce przeznaczone na zgromadzenia ludu i wyrażania przez obywateli własnych opinii. Co prawda część starożytnych budynków została już kilkanaście wieków temu rozebrana w celu wykorzystania materiałów budowlanych, lecz m. in. Koloseum właśnie zostało objęte opieką przez papieża jako miejsce męczeństwa chrześcijan. Później zwiedzaliśmy Bazyliki chrześcijańskie wzorowane na tych antycznych: Jana na Loteranie oraz Matki Bożej Śnieżnej. W obu znajdowało się wiele oryginalnmych dzieł sztuki, ale i widać było sprawną rękę renowatorów.

Dzień zakończył się jak zwykle, wróciliśmy do hotelu, aby odpocząć przed kolejnym emocjonującym dniem.
{gallery}wydarzenia/wlochy_8_SP_2019/3{/gallery}
Dzień 5
15 maja, dzień  podobnie jak w Polsce – deszczowy. To jednak nas nie zraziło. Udaliśmy się więc do Watykanu, aby spotkać się z papieżem Franciszkiem. Uczestniczyliśmy w audiencji na Placu Świętego Piotra. Dla wielu z nas było to ogromne przeżycie. Później zwiedziliśmy Bazylikę św. Piotra, pomodliliśmy się również przy grobie Jana Pawła II. Następnie nadszedł czas na Rzym, tym razem z czasów baroku. Deszcz niestety nam dziś nie sprzyjał. Wierzymy, że jutrzejsza aura będzie lepsza.
{gallery}wydarzenia/wlochy_8_SP_2019/4{/gallery}

16 maja odwiedziliśmy Dom Generalny Sióstr Urszulanek w Rzymie. Przywitały nas dwie z nich, które pochodziły z Polski. Mogliśmy zwiedzić część ich ogrodu.
Następnie udaliśmy się na zwiedzanie Bazyliki św. Agnieszki oraz miejsce jej pochówku. Odwiedziliśmy później katakumby św. Sebastiana, a pani przewodnik wyjaśniła nam historię związaną z nim i z grobami umieszczonymi w ziemi. Mieliśmy okazję zobaczyć również Bazylikę św. Pawła, gdzie znajdują się obecnie jego szczątki a także łańcuch, który wedle tradycji chrześcijańskiej był używany przy więzieniu go. Po zwiedzaniu tych zabytków pozwolono nam na godzinę wolnego czasu i na tym skończył się nasz dzisiejszy dzień, ostatni w Rzymie, gdyż kolejny jest przeznaczony już na Florencję.
{gallery}wydarzenia/wlochy_8_SP_2019/5{/gallery}

Ostatni dzień zwiedzania, czyli 17 maja, spędziliśmy na podziwianiu Florencji. Poranek rozpoczęliśmy od spotkania z przewodniczkami przed muzeum San Marco. Po podzieleniu się na dwie grupy,  oglądaliśmy niezwykłe freski. Zobaczyliśmy dzieła artystów, takich jak Beato Angelico, a później udaliśmy się na zwiedzanie cel, w których w dawnych czasach przebywali zakonnicy. Pokazano nam nawet, jak wykonywano farby do barwnych iluminacji, czyli pierwszych liter w księgach. Następnie obejrzeliśmy Plac Ratuszowy i Katedrę Santa Maria del Fiore, ale jedynie z zewnątrz, podziwiając wielką kopułę o średnicy pięćdziesięciu metrów. Następnie czekał na nas malowniczy Most Złotników oraz Kościół św. Krzyża z grobami znanych ludzi, m. in. Galileusza czy Michała Anioła. Później nastąpiła chwila na regeneracyjny posiłek, a po niej  droga do naszych domów.
Podsumowując, cały ten wyjazd był zdecydowanie męczący przez ilość miejsc, w których byliśmy. Mimo to Włochy podobały się niemal każdemu i warto było pojechać na tę wycieczkę, a wszyscy zabrali niezapomniane wspomnienia do swoich domów