Wycieczka klasy 2c do Warszawy

475
bty

28 czerwca uczennice klasy II c gimnazjum razem z s. Agnieszką Świętoń i panią Cecylią Ogibą udały się na trzydniową wycieczkę do Warszawy. Wcześnie rano, bo o godzinie 6.30, wyruszyłyśmy w podróż pociągiem do naszej stolicy.

Zwiedzanie Warszawy rozpoczęłyśmy od wizyty w Muzeum Polin, czyli najnowocześniejszego w Europie muzeum opowiadającego o życiu i historii Żydów w Rzeczpospolitej. Podczas dwugodzinnych warsztatów pani przewodnik opowiedziała o historii i kulturze polskich Żydów, pokazała ciekawe eksponaty i oprowadziła nas po muzeum. Miałyśmy okazję zobaczyć m. in. ulicę polskich przedstawicieli narodu żydowskiego oraz bimę synagogi. Podczas zwiedzania galerii zostałyśmy podzielone na grupy i dostałyśmy zadania do wykonania.
Kolejnym punktem zwiedzania było Muzeum Powstania Warszawskiego. Po przekroczeniu progu muzeum, zaczęłyśmy się poruszać w scenerii z lat II wojny światowej. Chodziłyśmy po granitowym bruku, wśród murów pokrytych dziurami po pociskach i emblematami Polski Walczącej, przywołując w pamięci, tych którzy oddali swoje życie, walcząc o wolną Ojczyznę. W tle słychać było piosenki o tematyce wojennej oraz odgłosy strzałów. Wytyczona trasa zwiedzania przedstawiała wydarzenia w sposób chronologiczny i prowadziła przez poszczególne sale tematyczne.
Zobaczyłyśmy zdjęcia oraz filmiki przedstawiające walczących powstańców, zniszczoną Warszawę, przedmioty, które zachowały się z czasów wojennych, broń i mundury.  Większość z nas przeszła kanałem, co pomogło nam wczuć się w przeżycia powstańców, ewakuujących się taką drogą pod płonącym miastem. Muzeum zrobiło na nas wielkie wrażenie. Była to prawdziwa, żywa lekcja historii.
Po całym dniu udałyśmy się na kolację do pizzerii i na zasłużony odpoczynek do hostelu „Tolek”.
Drugi dzień naszego pobytu w Warszawie również się udał. Dzień był słoneczny i ciepły.  Przed południem zwiedziłyśmy Stare Miasto, widziałyśmy: Kolumnę Zygmunta III Wazy, Rynek Starego Miasta i Syrenkę Warszawską. Powędrowałyśmy na ul. Świętojańską, gdzie mieści się jedna z najstarszych świątyń Warszawy, bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela. Stanowi ona jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Tu odbywały się śluby, koronacje dwóch władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 Maja. W kryptach bazyliki są pochowane ważne osoby, które zapisały się w dziejach naszego narodu, m. in.: król Stanisław August Poniatowski,  prezydent Gabriel Narutowicz, prezydent Ignacy Mościcki, pisarz Henryk Sienkiewicz.
Kolejnym miejscem zwiedzania był Zamek Królewski. Pani przewodnik opowiedziała nam historię zamku, mówiła o jego zniszczeniu podczas II wojny światowej i odbudowie, a następnie pokazała nam najciekawsze miejsca. W czasie zwiedzania mogłyśmy obejrzeć apartament króla Stanisława Augusta czy pokój, gdzie odbywały się słynne obiady czwartkowe. Po skończonej wizycie w Zamku Królewskim przeszłyśmy pod Pałac Prezydencki, następnie udałyśmy się na Plac Piłsudskiego, by tam zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza.
Po smacznym obiedzie i chwili odpoczynku czekała nas gra miejska w Łazienkach Królewskich. Na miejscu spotkałyśmy się z panią przewodnik, która podzieliła nas na grupy  i wręczyła zadania do wykonania. Miałyśmy dobrą zabawę. Przez dwie godziny szukałyśmy wskazówek, które miały nam umożliwić wykonanie zadań. Wszystkie były związane z Łazienkami Królewskimi. Pani przewodnik opowiedziała nam również kilka ciekawostek      z życia króla, m.in. jak wyglądał jego plan dnia, w co się lubił ubierać itp.
Czekał nas jeszcze jeden miły punkt programu, a mianowicie czas wolny.  Potem wróciłyśmy do hostelu.
Ostatni dzień wycieczki rozpoczęłyśmy od wizyty w Wilanowie. Znajduje się tam pałac króla Jana III Sobieskiego. W czasie zwiedzania poznałyśmy dzieje przepięknej i niepowtarzalnej rezydencji. Miałyśmy okazję zobaczyć, jak mieszkał król Jan III Sobieski ze swoją żoną. Bardzo podobała nam się sypialnia królewska. Pod koniec zajęć niektóre z nas założyły stroje szlacheckie i w parku nakręciłyśmy kilka scenek z życia dworu królewskiego.
Z Wilanowa pojechałyśmy do centrum miasta. Przejeżdżałyśmy Traktem Królewskim, m.in. Alejami Ujazdowskimi, zobaczyłyśmy budynki ambasad, Belweder, Krakowskie Przedmieście. Ostatnim miejscem zwiedzania było nowoczesne Muzeum Fryderyka Chopina, które mieści się w przepięknym Pałacu Ostrogskich. Po ekspozycji oprowadzała nas pani przewodnik, która opowiadała o życiu i twórczości Fryderyka Chopina. Na początku pani pokazała nam portrety i pamiątki z życia kompozytora i jego rodziny, później mogłyśmy posłuchać utworów tego wielkiego artysty.
To był już ostatni punkt programu naszej wycieczki. Pełne radości wróciłyśmy do domu, gdzie gorąco przywitali nas rodzice.  Wycieczka była bardzo udana. Zobaczyłyśmy wiele interesujących miejsc. Panowała miła atmosfera. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byłyśmy zadowolone.