W dniach 15-19.09 całym Zespołem Szkół Urszulańskich włączyliśmy się w obchody X Tygodnia Wychowania. Niestety, z powodu pandemii nie mogliśmy zaprosić ciekawych gości, ale mimo to udało nam się zaakcentować to wydarzenie w interesujący sposób. Jednym z naszych działań było przygotowanie przez uczniów i ich wychowawców plakatów-kolaży. Każdy miał w domu przygotować element kolażu, w którym pokaże, jak rozumie i przeżywa więzi z innymi.
Następnie z przyniesionych fragmentów klasy komponowały plakat. Prace okazały się bardzo różnorodne, niezmiernie ciekawe, a efektem końcowym jest wystawa w galerii szkolnej. Niestety, z powodu obostrzeń, nie możemy zaprosić rodziców osobiście na wernisaż, ale zapraszamy do zapoznania się z pracami w galerii zdjęć.
Drugim działaniem uczniów w Tygodniu Wychowania był dobrowolny udział w konkursie literackim. Do komisji spłynęło osiem prac, spośród których wyłonione zostały zwyciężczynie w kategoriach wiekowych: klas 4-6 – Maria Król z kl. 4A, klas 7-8 – Zuzanna Grocka z kl. 7A i z klas licealnych – Aleksandra Komasa z kl. 3A. Prace pokazały dużą dojrzałość i ciekawe ujęcie tematu więzi. Ich publikacja niebawem będzie miała miejsce na szkolnej stronie Facebook.
Nauczyciele również otrzymali zadanie w ramach obchodów Tygodnia Wychowania. Była to prośba, by na każdym przedmiocie poruszyć z uczniami temat budowania więzi, by potraktować to zadanie kreatywnie, a czasem z humorem. Po lekcjach niektórzy nauczyciele podzielili się swoimi relacjami:
„W trakcie tygodnia budowania więzi licealiści z grup zaawansowanych klas drugich budowali więzi w języku angielskim posługując się zestawem pytań, które posłużyły przeprowadzeniu ciekawego eksperymentu w w latach 90-tych i w roku 2014. 36 questions to build deeper relationships pozwoliły nie tylko poćwiczyć umiejętności językowe, ale i poznać się bliżej” (Anna Dorożalska – nauczyciel j.angielskiego w LO).
„Realizowałam temat w kl. 6B na plastyce. Chłopcy wcześniej omawiali fragment z Małego księcia o przyjaźni i oswajaniu. Każdy wykonywał cegiełkę do wspólnego plakatu w dowolnej technice. Temat rozumieli bardzo różnie od ilustracji do tekstu, ja i mój pupil, rodzina, ja i kolega, chłopak i dziewczyna, aż po wizję oswajania bezdomnego z blokowiska. Pracowali szybko i z zapałem” (Joanna Cofta – nauczyciel plastyki).
„Na lekcjach języka francuskiego punktem wyjścia do rozważań na ten temat był krótkometrażowy film Maylis de Poncins „Je suis donc tu es” tł.: „Jestem więc jesteś”, który dotykał tematu relacji międzyludzkich. Zdobył on druga nagrodę publiczności na festiwalu Nikon w 2019 roku. https://www.facebook.com/misja.kana/videos/je-suis-donc-tu-es-maylis-de-poncins/615105932265285/
Odpowiadaliśmy sobie na pytania: Co mogę zrobić by innym żyło się lepiej? Dlaczego sprawiamy sobie przykrość? Jaki wpływ na innych ma mój zły humor? (Marlena Strzelec-Orłowska – nauczyciel j.francuskiego).
„Temat więzi, relacji, wzajemnego szacunku podczas zajęć świetlicowych jest szczególnie ważny każdego dnia. Na co dzień poruszamy się w tych pojęciach i staramy wypracowywać dobre, przyjacielskie, pełne empatii i szacunku zachowania. Jednak podczas tegorocznego Tygodnia Wychowania staraliśmy się zatrzymywać, aby wspólnie nazywać dobre i miłe dla nas zachowania. Podkreślaliśmy te zabawy, które jednoczyły dzieci i pomagały zaangażować tych, którzy nie zawsze brali udział we wspólnych aktywnościach. Zatrzymywaliśmy się też na cytatach założycielki zakonu Sióstr Urszulanek, Anieli Merici, których myślą łączącą jest miłość we wszystkich relacjach” (Marlena Strzelec-Orłowska – wychowawca świetlicy).
W naszej szkole zawsze kładziemy duży nacisk na aspekt więzi i relacji, ale ten tydzień ten dał nam dodatkowy pretekst do wysiłków. „Nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej”. Z tą myślą niech każdy, kto to przeczytał, uśmiechnie się do osoby w pobliżu J
Agnieszka Kamińska